Umiejętności dziecka 4letniego:
-zna i szanuje prawa podczas zabaw
-jest spostrzegawcze
-jest twórcze w zabawie
-zna cechy marcowej pogody
-wypowiada się nt. treści wiersza
-odnajduje oznaki wiosny w naturze
-szybko reaguje na polecenia nauczyciela
-potrafi się relaksować i odpoczywać
-wystukuje rytm wg symboli graficznych
-maluje akwarelami na określony temat
-prawidłowo korzysta z farb
-jest sprawne ruchowo
-zna zabawę „Dwóm tańczyć …
-przestrzega ustalonych zasad
-zna przysłowie o marcu
-kończy rozpoczęte zdanie
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
-nazywa poszczególne kolory
-nazywa oznaki pogody
-rozpoznaje i nazywa odgłosy
-tworzy zdrobnienia do podanych słów
-gra na instrumentach perkusyjnych
-tworzy własną melodię
-rozumie polecenia „graj ciszej- graj głośniej”
-naśladuje ruchy i zachowanie jeżyka
-wykonuje kwiat wg. instrukcji
-bawi się z zabawy tematyczne
-odtwarza z pamięci rymowankę
-rysuje pogodę
-odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania
-wymieni oznaki wiosny
-zauważa zmiany w przyrodzie wiosną
-określa logiczność wypowiedzi
-śpiewa znane piosenki
-wypowiada się nt. ulubionej potrawy
-wypowiada się na określony temat
-wie jak należy dbać o zdrowie
-chętnie przebywa na powietrzu
-wymienia zdrowe produkty
-śpiewa i tańczy przy znanej piosence
-pomaga innym w czasie sprzątania
-wypowiada się nt. różnych dyscyplin sportu
-słucha instrukcji nauczyciela
-samodzielnie wykonuje pracę
-rozpoznaje smaki
-zna zabawę „Mało nas….
-przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa
-nazywa produkty do wykonania kanapek
-dostosowuje ubiór do warunków atmosferycznych
-odgaduje nazwy owoców
-wie kiedy i dlaczego należy myć ręce
-samodzielne organizuje sobie zabawę
-nazywa figury geometryczne
-słucha poleceń ruchowych
-wyciąga wnioski z obserwacji przyrodniczych
-zna i wykonuje ćwiczenia ruchowe
-odgaduje tytuły piosenek
-kontroluje głos podczas zabawy
-potrafi się koncentrować
-odgaduje nazwy przedmiotów dotykając je
-wie co jest potrzebne roślinom do życia
-pomaga w hodowli szczypioru
-zna znaczenie spacerów dla zdrowia każdego człowieka
-sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-odgaduje i kończy rozpoczęty wyraz
-interesuje się zjawiskami wiosennymi
-wymieni cechy wiosny
-buduje własne logiczne wypowiedzi
-jest odważne podczas wypowiadania się na forum
-wyciąga wnioski z obserwacji
-układa puzzle
-porządkuje zabawki w Sali
-precyzyjnie wykonuje pracę graficzną
-dorysowuje elementy kwiatów
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczna
-wykonuje pracę wg instrukcji
-odgaduje nazwy dźwięków
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-postępuje wg ustalonego regulaminu
-odkodowuje obrazek
-układa wg wzoru
-układa wg określonego rytmu
-przelicza oczka i wykonuje właściwą ilość ruchów
-zauważa zmiany w przyrodzie
-opisuje wygląd roślin
-koloruje obrazek
-układa obrazek z figur, nazywa figury wykorzystane w obrazku
-słucha tekstu piosenki
-uczy się tekstu na pamięć
-śpiewa piosenkę
-ma poczucie rytmu
-samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy
-kończy rozpoczęte zdanie
-słucha uważnie opowiadania
-zna zwyczaje ptaków tj. bociana
-mówi innym o zmianach w przyrodzie wiosną
-szybko reaguje na polecenia
-potrafi podać rytm do podanego słowa
-układa rytm z kwiatów
-bawi się zgodnie w zespołach
-nazywa poszczególne kolory
-odgaduje zagadki
-słucha opowiadania
-odpowiada na pytania
-nazywa poszczególne zwierzęta wiejskie
-odtwarza podany rytm
-bawi się przy rymowance
-nie przeszkadza innym w zabawie
-korzysta z zabawek w sposób nie wywołujący hałasu
-układa obrazek w całość
-bierze aktywny udział zajęciach porannych
-precyzyjnie wycina elementy obrazka
-estetycznie je przykleja
-biega nie potrącając innych
-nazywa określone kolory
-jest spostrzegawcze
-pomaga innym w potrzebie
-używa zwrotów grzecznościowych
-posługuje się pojęciami: na, pod, za, obok, przed
-nazywa kolory oraz rozpoznaje kwiaty
-łączy określone elementy zbioru
-prawidłowo przelicza
-wspólnie z innymi wykonuje określone polecenia
-zna i śpiewa znaną piosenkę
-buduje wg własnych pomysłów
-nazywa poszczególne zwierzęta domowe
-słucha wierszyka i piosenki z uwagą i zrozumieniem
-nazywa poszczególne zwierzęta i ich dzieci
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-rozpoznaje głosy zwierząt
- przelicza zwierzątka
-rysuje właściwą ich ilość
-odnosi zabawki na miejsce
-używa zwrotów grzecznościowych
-wykleja sylwetę konika kawałkami papieru
-wie co mamy od krowy
-wypowiada się nt. zwyczajów i wyglądu krowy
-jest spostrzegawcze
-maszeruje jeden za drugim
-biega bez potrącania innych
-odnajduje właściwy kolor
-bawi się w małych zespołach
Umiejętności dziecka 5letniego:
-używa zwrotów grzecznościowych
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-interesuje się nową porą roku
-słucha uważnie wiersza
-zna i wymieni oznaki przedwiośnia
-buduje logiczne wypowiedzi
-rysuje mazakami na określony temat
-sprząta przybory
-reaguje na sygnały
-uczestniczy w zabawie pantomimicznej
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-w sposób właściwy porozumiewa się z innymi
-prawidłowo przelicza, segreguje i porównuje liczebność zbioru
-rytmizuje tekst
-powtarza fragmenty lub całość wiersza
-mówi wiersz z pamięci na forum grupy
-układa melodie do prostych tekstów o wiośnie
-jest twórcze
-zna i bawi się przy piosence „Karuzela”
-kończy rozpoczęty wzór
-cierpliwie czeka na swoją kolej w zabawie
-szanuje prawa innych w zabawie
-wypowiada się nt. znaków wiosny
-składa obrazek w całość
-prawidłowo przelicza
-właściwie posługuje się liczebnikami porządkowymi
-kontynuuje rytm
-jest sprawne ruchowo
-współdziała podczas ćwiczeń
-bawi się wspólnie z innymi
-słucha poleceń
-śpiewa i tańczy przy piosence ”Poszło ….
-odgaduje odgłosy
-odkłada zabawki
-bezpiecznie bawi się z innymi
-kończy rozpoczęte zdanie
-łączy dwa elementy
-aktywnie ćwiczy
-odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
-ilustruje treść wiersza dźwiękami instrumentów
-precyzyjnie wycina i ozdabia sylwety
-właściwie posługuje się klejem
-wypowiada się nt. roli wiatru w przyrodzie
-buduje dłuższe wypowiedzi
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-bawi się w ulubionych kącikach zabaw
-wymieni elementy garderoby wiosennej
-bawi się przy piosence
-odgaduje zagadki słowne
-przedstawia emocje za pomocą symboli
-wykonuje polecenia ruchowe i oddechowe
-jest spostrzegawcze
-bawi się zgodnie z innymi
-słucha poleceń
-układa określony rytm
-rysuje po śladzie
-szanuje zabawki przedszkolne i zabawę innych
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-ilustruje ruchem treść rymowanki
-szybko odnajduje parę
-buduje logiczne wypowiedzi i wypowiada się na określony temat
-słucha wypowiedzi innych
-precyzyjnie wycina
-zna i wymieni zdrowe produkty
-dba o estetykę prac
-pamięta oz zasadach bezpieczeństwa
-powtarza rymowankę
-rysuje po śladzie
-dokładnie koloruje obrazek
-bawi się w bezpieczny sposób
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-dzieli nazwy warzyw na sylaby
-zna i wymienia nawyki zdrowotne
-wymieni produkty bogate w witaminy
-ilustruje treść wiersza
-pamięta o zasadach dbałości o zdrowie
-wykonuje przysiady i podskoki
-łączy obrazki
-jest spostrzegawcze
-stosuje formy grzecznościowe
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-odrysowuje wg szablonu
-ozdabia wg własnego pomysłu
-właściwie nazywa kolory
-rozwiązuje zadania matematyczne
-liczy sylaby
-jest sprawne ruchowo
-ma dobrą orientację w otoczeniu
-słucha poleceń nauczyciela
-rysuje na określony temat
-wymieni produkty użyte do wykonania zdrowej kanapki
-przestrzega zasad kodeksu
-szanuje praw innych w zabawie
-śpiewa i bawi się przy piosence
-tworzy zasady zdrowego odżywiania się
-zachowuje właściwą postawę w czasie oglądania filmu
-wypowiada się na forum grupy
-samodzielnie wykonuje kanapki
-zna i wymieni zdrowe produkty w kanapce
-wymieni zdrowe i niezdrowe produkty
-szanuje wspólne zabawki
-bawi się zgodnie z innymi
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-układa jadłospis
-śpiewa i tańczy przy piosence
-wie, ze rzeżucha jest zdrowa
-bierze udział w zakładaniu hodowli rzeżuchy
-jest sprawne ruchowo
-poprawnie wykonuje zadania ruchowe
-bawi się ze wszystkimi dziećmi
-wykonuje przysiady i podskoki
-lepi z plasteliny
-śpiewa i tańczy
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-prawidłowo przelicza
-aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach
-słucha opowiadania
-rozpoznaje i nazywa kwiaty chronione
-wie co to znaczy „chronione”
-maluje przy muzyce
-jest twórcze, kreatywne
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-uważnie słucha
-rysuje szafirki
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-sprząta po skończonej zabawie
-dzieli słowa na sylaby
-słucha uważnie
-wyjaśni znaczenie przysłów
-rozpoznaje i nazywa niektóre z ptakowi
-zna ich zwyczaje i o nich mówi
-śpiewa nowo poznaną piosenkę
-ma poczucie rytmu
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa
-prawidłowo przelicza w zabawie
-wypowiada się nt. treści ilustracji
-odkodowuje obrazek rysując
-bawi się zgodnie w małych grupach
-rozwiązuje labirynt
-dzieli słowa na sylaby
-klasyfikuje wg określonej cechy
-prawidłowo przelicza
-jest sprawne i zwinne ruchowo
-dostosowuje ubiór do pogody
-prawidłowo przelicza
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-precyzyjnie wycina i przykleja
-bezpiecznie się bawi
-jest uprzejme i kulturalne
wobec innych
-buduje dłuższe wypowiedzi
-wie jak można się zrelaksować
-prawidłowo powtarza zgłoski
-aktywnie uczestniczy w zajęciu
-samodzielnie wykonuje prace z plasteliny
-bawi się zgodnie ze wszystkimi dziećmi
-prawidłowo przelicza
-nazywa sprzęty ogrodowe
-wie do czego służą
-szanuje prawa innych w zabawie
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-układa z mozaiki geometrycznej na podany temat
-opowiada treść obrazków historyjki
-wyciąga wnioski
-czeka na swoja kolej podczas wypowiadania się
-jest sprawne ruchowo
-szybko stawia się na zbiórki
-zauważa zmiany w przyrodzie
-ilustruje treść wiersza
-uważnie słucha recytowanego wiersza
-szanuje przedszkolne zabawki
-szanuje wytwory prac dzieci
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-stosuje się do reguł w zabawie
-jest twórcze
-rozpoznaje i nazywa zwierzęta wiejskie
-wie jakie korzyści mamy z hodowli zwierząt
-potrafi lepić z plasteliny
-utrzymuje porządek w otoczeniu
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-prawidłowo chodzi na czworakach
-powtarza rymowankę
-prawidłowo przelicza
-stosuje w rozmowie formy grzecznościowe
-bawi się wg własnych zainteresowań
-śpiewa i bawi się przy znanej piosence
-wymienia domy zwierząt
-uważnie słucha czytanego opowiadania
-nazywa zwierzęta domowe
-buduje logiczne wypowiedzi
-tworzy muzykę grając na instrumentach perkusyjnych
-bawi się zachowując zasady bezpieczeństwa
-prawidłowo czworakuje
-jest spostrzegawcze
-układa obrazek z części w całość
-organizuje sobie czas wolny
-szanuje zabawki własne i przedszkolne
-przelicza ilość dźwięków
-rozpoznaje głos zwierzątka
-wykonuje zadania matematyczne
-przelicza liczebnikami porządkowymi
-wykonuje wszystkie ćwiczenia ruchowe
-współpracuje podczas zabawy
-ogaduje rysunek
-maluje na określony temat
-potrafi w zgodzie bawić się z innymi
-bawi się wg własnych zainteresowań
-śpiewa razem ze wszystkimi –zbiorowo
-wypowiada rymy do podanych wyrazów
-odtwarza układ rytmiczny
-nazywa instrumenty smyczkowe
-ma poczucie rytmu
-precyzyjnie wycina
-estetycznie przykleja elementy pracy plastycznej
-dostrzega zamiany w przyrodzie
-buduje z klocków na podany temat
-prawidłowo określa kierunki: prawo, lewo
-odkłada zabawki na miejsce
-podejmuje właściwe decyzje
-opowiada o zwierzętach
-śpiewa znaną piosenkę
-nazywa poszczególne zwierzęta wiejskie
-prawidłowo powtarza zgłoski
-jest sprawne ruchowo
-jest zwinne i zręczne
-przestrzega ustalonych zasad
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-nazywa potomstwo poszczególnych zwierząt
-czeka na swoja kolej w zabawie